W dniach 21-23 lipca odbyła się debata organizowana przez Concilium Civitas, czyli grupę polskich naukowców z obszarów nauk społecznych pracujących na zagranicznych uczelniach, którzy chcą służyć swoją wiedzą debacie publicznej w Polsce. Nasz przedstawiciel Wojciech Paczos wystąpił w sobotę 22.07 w panelu „Pokolenia” i mówił o roli edukacji w kreowaniu kapitału ludzkiego.
Dr Paczos skupił się na roli kapitału ludzkiego i jego wpływowi na przyszły wzrost gospodarczy. Zwrócił uwagę na to, że rolą współczesnej edukacji nie powinno być dawanie nam wiedzy, ale dawanie nam narzędzi jak tą wiedzę pozyskać oraz jak umieć na jej podstawie budować argumenty. Spowodowane jest to tym, że współczesna wiedza się zmienia.
Ma to też szczególnie ważne ponieważ, współczesna gospodarka opiera się na wiedzy. Oznacza to, ze sukces gospodarek w XXI wieku osiąga się w oparciu o pracowników i ich umiejętności. Ziemia czy zasoby mają drugorzędne znaczenie. Inaczej mówiąc, rozwój obecnie bierze się przede wszystkim z kapitału ludzkiego a nie z kapitału fizycznego.
Podczas nauczania ekonomii często mówi się, że efektywność stoi w konflikcie do zmniejszania nierówności. Stwierdzenie to ma swoje korzenie w tym, że kapitał fizyczny zwiększa efektywność wraz ze wzrostem skali. Dr Paczos podkreśla, że w gospodarce XIX wieku takie rozumowanie dało się udowadniać, jednak dziś ze względu na rolę i specyficzne cechy kapitału ludzkiego rozumowanie to jest błędne. Do specyficznych cech kapitału ludzkiego zalicza: (1) podzielność – podział umiejętności między ludzi sprawa, że łącznie umiejętności jest więcej, (2) ograniczenia skali – jedna osoba nie jest w stanie posiąść całej wiedzy na świecie, (3) kapitału ludzki jest nieprzejmowalny. Wszystkie te elementy sprawiają, że potrzeba jest inna polityka rozwojowa niż w przypadku rozwoju opartego na kapitale fizycznym i zwalczanie nierówności będzie stanowić konieczny warunek dalszego rozwoju Polski.
Zachęcamy do obejrzenia wystąpienia dr. Wojciecha Paczosa oraz do odsłuchania całej dyskusji.